vrijdag 6 november 2015

Songtekst - Don Mercedes - Telefoon

Don Mercedes - Telefoon
 
Je eerste cassettebandjes of elpees die maken natuurlijk enorm veel indruk.
Veel van de muziek die ik nu waardeer vind zijn oorsprong daar nog in. Op een van de elpees stond toentertijd het nummer 'telefoon' van Don Mercedes. Dat was een bekend artiest waar je later nauwelijks meer van hebt gehoord. Hoe vaak heb ik dat lied niet beluisterd en was ik tot tranen geroerd?
Eigenlijk kun je het geen zang noemen natuurlijk want de tekst werd bijna op vlakke toon gesproken. Het was dan ook vooral het verhaal dat ik mooi vond. Al zou je kunnen stellen dat het bijna een klassiek liedje over liefde en liefdesverdriet is, waarvan er natuurlijk honderden of meer zijn, toch raakte het me. Deels omdat ik het simpele rijmschema gevoelsmatig toch mooi en bijzonder vond, deels om de wat monotone bijna gesproken mannenstem tegenover de lieflijke, bijna engelachtige vrouwenstem die in een paar zinnen eigenlijk nog veel meer zei dan de mannenstem....
Ik hoorde de man die alle kans had om achter zijn grote liefde aan te gaan en te proberen haar voor zich terug te winnen, maar die er voor koos zich terug te trekken in zijn verdriet en ellende tegenover de vrouw die een keuze maakte te vertrekken, maar toch de deur nog voor hem openhield en uiteindelijk zelfs koos voor de liefde en de stap terug zette, ondanks alles waarover je natuurlijk als luisteraar niets wist, en ik was geroerd.
Buiten dit nummer van Don Mercedes zijn er meer nummers waarin de telefoon een rol speelt. Op een of andere manier spreken die nummers me heel vaak aan en prikkelen mijn fantasie. In mijn lijstje van favoriete nummers heb ik zo ook nog 'sylvia's mother' van Dr. Hook en '2, 6, 5, 8, 0' van Kim Wilde staan..... en er zijn er vast meer, waar ik nu even niet op kom....

 
Don Mercedes  Telefoon
 
Hard klonk de voordeur bel, de taxi kwam me veel te snel
Je zei alleen nog kort vaarwel, toen was ik alleen
't Ging als zo vaak de laatste tijd steeds maar over een kleinigheid
Zo raakten wij elkaar dan kwijt en waar ben jij nu heen
 
Hallo? Ik ga nu zo naar Schiphol
En over 3 uur vlieg ik weg
 
Toch fijn dat ze heeft gebeld, ik had haar ook nog graag verteld
Hoewel het nu toch niet meer telt, het spijt me allemaal ook
Maar nu zijn wij te ver gegaan, dat maak je niet meer ongedaan
Hoe tranen in m'n ogen staan of komt dat door de rook?
 
Hallo? Kwam jij maar op Schiphol
En over 2 uur vlieg ik weg
 
Ik schenk mezelf een whiskey in hoewel ik daar toch niets mee win
Want het brandt alleen maar binnenin en ik blijf nog even triest
Wat denk jij? 'k Wou dat ik het wist, ik hoor nu pas hoe stil het is
Alsof het hele huis iets mist en het ... verliest
 
Hallo? Ik vertrek nu zo van Schiphol
Over 1 uur vlieg ik weg
 
'k Had allang naar Schiphol moeten gaan en zeggen gaan we hier vandaan
We beginnen weer van vooraf aan, maar nu is het te laat
Misschien was een gebaar genoeg als ik m'n armen om je schouder sloeg
Was je meegegaan als ik dat vroeg? Maar nu is het te laat
 
Hallo? Ik ben nog steeds op Schiphol
Het vliegtuig ging net weg
Alsjeblieft, haal me op van Schiphol
Ik wil zo graag naar huis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten