zondag 24 juli 2016

Zingend en dansend, genietend ...

Zingend en dansend, genietend ...
 
Wat een heerlijke dag. Ik heb de parasol uitgeklapt en ben met een goed boek, een creatief werkje en.... mijn favoriete muziek, buiten gaan zitten.
 
Door de jaren heen heb ik allemaal nummers verzameld die iets voor me hebben betekend.
 
Zoals de nummers van de dansles in de zaal van speeltuin Geenhoven. Even ben ik terug op de dansvloer en herinneren mijn voeten de passen en bewegingen. Ik zie Sini weer voor aan de deur zitten om mijn riks in ontvangst te nemen en Ad die de plaatjes laat draaien. De tafels staan aan een zijde en het geroezemoes overstemt soms bijna de muziek.
 
Dan volgt de 'Dance macabre'. Wat hebben we tijdens de balletles gezwoegd om dat stuk onder de knie te krijgen. Maar wat was het geweldig toen we als spoken geschminkt met onze wijde capes na afloop van de voorstelling het applaus in ontvangst mochten nemen. Iedere keer dat ik in de Efteling kwam, kwam de herinnering aan de 12 klokslagen waarmee het spektakelstuk begon weer bovendrijven.
 
Nog meer nummers van de Efteling volgen. Uiteraard de tonen van de betoverde waterlelies maar ook de andere fantasierijke melodieën brengen me terug naar verschillende bezoeken die ik er bracht. Soms met mijn ouders, soms met vrienden of studiegenoten en zelfs eens met mijn toenmalige schoonfamilie. Iedere keer was weer magisch en kwam er weer een muzikale herinnering bij.
 
Verschillende nummers laten het van binnen weer even lichtjes fladderen. Gitaarmuziek, van 'de Shadows', 'Santana' en 'Stevie Ray Vaugn' , die me doet denken aan mijn vroegere schoolvriend en zijn vriend die ik eigenlijk wel heeeeeel erg leuk vond....  We gingen ooit nog samen naar Parkpop in Den Haag waar ik, bleu als ik was, geheel onder de indruk was van alles wat ik zag gebeuren .
Nooit heb ik hem durven opbiechten hoe leuk ik hem vond maar ondanks dat heb ik een boel leuke herinneringen aan hem. En zo heeft het liedje 'Stiekem gedanst' ook een plekje in mijn hitlijst gekregen....
 
Over stiekem dansen gesproken... dat brengt me terug naar 3 als soldaat verklede jongens die we ooit ontmoeten tijdens carnaval. Al gauw werden er 2 setjes gevormd en... jongen nummer 3 zag mij wel zitten. We hadden met z'n allen een paar 'spannende' ontmoetingen met veel muziek en dans... Wat mij betreft zelfs wat te spannend. Alhoewel ik nu alleen maar kan glimlachen als ik terugdenk aan hoe ongemakkelijk dat voelde.
 
Naast de crushes waren er natuurlijk ook een paar 'echte' relaties. Mijn eerste vriendje leerde me Queen kennen. Nog steeds kan ik de meeste nummers volledig meezingen Maar het meest dierbaar zijn juist een paar heel kleine, onbekende nummers die me terugbrengen naar een paar erg intieme momenten, zoals met een vlinder op een top van een berg in Zwitserland.
Mijn latere partner leerde me de 'Dire strates' kennen. Samen met zijn vrienden kon hij de teksten van de bekendste nummers woordelijk ten gehore brengen. Wat een lol hadden we met een pilsje in de hand. En als 'Meatlof' dan ook nog eens voorbij kwam... dan was het hek helemaal van de dam. Tijdens een vakantie op Texel konden we zelfs niet ophouden elkaar daarmee de liefde.... of... te bezingen.
 
Over vakantie gesproken... Op Malta liep ik met mijn laatste partner al galmend "het dondert en het bliksemt',  zingend, huppelend over straat. Wat hadden we een lol. Wat anderen er van vonden deerde ons niet. Later op een terrasje in Lourdes kreeg het nummer nog een herinnering mee. 2 Italianen hadden hooglopende ruzie en toen wij als Nederlanders het helemaal beu waren begonnen we al masse datzelfde nummer te galmen. Wij hadden lol. De Italianen... dropen af.
 
En zo brengt de muziek me als maar verder terug langs mijn 'memory lane'. De cassette bandjes van 'Kim Wilde' en de 'Guys and Dolls' die ik van pap kreeg. De muziek die me weer naar 'Ville Villers' brengt. De 'linedance' muziek waarop ik danste tijdens de motortreffens. Aan ieder nummer hangt wel een emotie of gevoel.
En heel stiekem stel ik me mijn playlist van de toekomst voor.... Wie weet welke nieuwe herinneringen, en met wie,  er nog aan toegevoegd gaan worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten