zaterdag 19 september 2015

Songtekst - Bee Gees - Staying Alive

Bee Gees - Staying Alive

De Bee Gees waren natuurlijk super bekend in mijn jeugd. De muziek hoorde er gewoon bij. Ik kan niet zeggen dat ik uit die tijd een heel specifieke voorkeur had voor het een of andere nummer van de band. Voor mijn gevoel hoort hun muziek gewoon tot het algemene DNA. Je herkent het gelijk als je het hoort en wordt er zelfs vrolijk van maar het is niet muziek waarvan je je ineens bedenkt dat je die heel erg mist als je hem een tijd niet gehoord hebt.

Toch heb ik een favoriet nummer van de Bee Gees; Staying Alive. Dat nummer werd namelijk gebruikt in een televisie serie in 10 delen.: the 10th kingdom. Het was een geweldige serie waarin allerlei bekende en onbekende sprookjes samen een nieuw sprookje vertelden. Geweldig! Wat heb ik genoten. Het was een feest van herkenning. prinsen, prinsessen, roodkapje, de wolf (met de staart waar ik enorm om gelachen heb), rapunzel, repelsteeltje, heksen, tovenaars, boze stiefmoeders en noem ze allemaal maar op.
Redelijk aan het begin van de serie is een scene waarin een aantal trollen in een bootje in het hedendaagse New York varen. Ze hebben een radio bemachtigd en daarop speelt dus het nummer van de Bee Gees. Ze weten niet wat hen overkomt. De scene is hilarisch. De radio gaat nog een poos mee in de film tot de batterijen opraken en de lol er voor de trollen af is.  Maar ondertussen heb je dus verscheidene malen dubbel gelegen om de trollen en de Bee Gees.

Enkele jaren na het zien van de film ging ik met vrienden naar het Castle fest. Het was een super leuke dag waar iedereen verkleed rondloopt. Tussen al die kleurig geklede mensen of eigenlijk sprookjesfiguren liepen ook enkele trollen rond. Ook zij hadden blijkbaar de serie gezien en sjouwden dus rond met een radio en..... de Bee Gees!

Hoe dan ook doet het nummer me dus denken aan enkele mij heel dierbare en vooral vrolijke momenten.

 
Bee Gees - Staying Alive

Well, you can tell by the way I use my walk
I'm a woman's man, no time to talk.
Music loud and women warm,
I've been kicked around since I was born.
And now it's all right, thats okay,
you may look the other way.
We can try to understand
the New York Times' effect on man.

(Chorus)

Whether you're a brother or whether you're a mother
you're stayin' alive, stayin' alive.
Feel the city breakin' and everybody shakin'
and you're stayin' alive, stayin' alive.
Ah, ah, ah, ah, stayin' alive, stayin' alive,
ah, ah, ah, ah, stayin' alive.

Oh, when you walk.
Well, now I get low and I get high,
and if I can't get either, I really try.
Got the wings of heaven on my shoes,
I'm a dancin' man and I just can't lose.
You know, it's all right, it's okay,
I'll live to see another day.
We can try to understand
the New York Times' effect on man.

(Repeat chorus)
(Bridge)

Life goin' nowhere, somebody help me,
somebody help me, yeah.
Life goin' nowhere, somebody help me, yeah.
I'm stayin' alive.

(Repeat first verse)
(Repeat chorus)
(Repeat bridge and fade)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten