zaterdag 2 mei 2015

'Wees' eendjes

'Wees' eendjes
 
Vanmorgen tijdens mijn uitje met Preston passeerde ik op het bruggetje hier verderop een jonge jongen met een schepnet. Toen ik wat later met een andere hondenbezitter op het uitrenveld stond te buurten kwam de jongen naar ons toegerend. Hij had onder het bruggetje een dode eend zien liggen. We liepen met de jongen mee terug naar het bruggetje en daar lag inderdaad tussen wat groen een dode vrouwtjes eend. Verderop zwommen 2 kleine jonge eendjes een beetje doelloos rond en soms kwam er een mannetjes eend langs die dan wat aan het dode vrouwtje begon t duwen en te plukken.
Natuurlijk was het heel triest om zo'n dode eend te treffen maar het gedrag van de overige eenden vond ik eigenlijk wel fascinerend. Je vraagt je ineens af hoe de familiebanden bij eenden eigenlijk zijn, of ze monogaam zijn, of de jongen ook door anderen worden opgevangen etc.
De jongen, die 10 bleek te zijn, voelde zich erg betrokken. Een passante bood daarom aan om een dierenambulance te bellen zodat de dode eend kon worden meegenomen en eventueel ook de jonge 'wees' eendjes. De jongen bleef standvastig wachten en ik besloot hem dan maar gezelschap te houden. Zo hebben we daar ruim een uur gestaan. Hij vertelde me dat hij vaker dieren gevonden had en naar de dierenambulance had gebracht, zoals een schildpad vorige week nog. Leuk om zo'n jonge jongen betrokken te zien bij zijn omgeving.
Nadat we zolang hadden gewacht en de dierenambulance er nog steeds niet was zijn we toch maar vertrokken. De ouders van de jongen zullen ondertussen misschien best ongerust zijn geweest....
Ik neem aan dat de dierenambulance later vandaag de dode eend heeft opgehaald en... zich hopelijk heeft ontfermd over de kleine 'wees' eendjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten