dinsdag 11 augustus 2015

Gedicht - Ansicht

Ansicht
 
Herinneringen ontstaan
in beeld geluid... in woorden.
Ze voeren me weer terug
naar vroegere tijden, andere oorden.
 
Een vogel zit te fluiten,
verscholen in het groen,
Zoals vele net als hij
dat al eeuwen, eeuwen  doen.
 
De wind ruist door de bladeren,
speelt zachtjes door de takken.
Het is als een herinnering
die ik nét nog niet kan pakken
 
Ik hoor geroezemoes van stemmen,
het crescendo zwelt steeds verder aan.
Zoals de stemmen in de gangen
als de school was uitgegaan.
 
Ik hoor hoge kinderstemmen
"buutvrij!" "Ik heb gewonnen."
En ik ruik zoete warme geuren
alsof er iemand ligt te zonnen...
 
Iets prikkelt er mijn neus
en ik kan het beeld nu bijna grijpen.
van oude mannen op een bankje
en van hun kruidige sigaren en hun pijpen.
 
Zoveel geuren, zoveel klanken
voeren me naar mijn kindertijd
Maar nu zonder angsten of beperking
als een ansicht in de tijd, bevrijd...
 

~ Maritha Roijakkers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten