woensdag 19 augustus 2015

Gedicht - Paardenbloem

Paardenbloem

Ik ben de paardenbloem,
kijk mijn rozet hier nu staan.
Met mijn gele bloemetjes
kijk ik jou vrolijk aan.

In sommige oorden
wordt mijn blad soms gegeten.
Maar dan noemt men me Molsla
en mag ik geen Paardenbloem heten.

Ja echt, ik heb vele namen
verspreid over het land.
En over de gebruikelijke is er ook nog commotie
over de n die er in is beland...

Mijn bloem is een compositie
van vele lintbloemetjes tezaam,
dat wordt dan ook uitgedrukt
in mijn plantkundige naam.

Mijn stengel is hol
waar een melksap door vloeit
en ik geef van die pluizen
als ik uit ben gebloeid.

Voor kinderen vormen
die pluizenbollen een feest.
"Blaas jij ze weg....?"
"Wie blies er het meest?"

Eigenlijk is er veel
om over mij te vertellen.
Zo heb ik medicinale krachten
zou je nog kunnen stellen.

Kom je mij dus
een volgende keer tegen
bedenk dan hoe mooi het is
dat je mij van de natuur hebt gekregen!
 
 
~ Maritha Roijakkers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten