zondag 23 augustus 2015

Het hoorspel

Het hoorspel

Voor velen zijn ze misschien een achterhaald fenomeen maar voor anderen juist meer levend dan ooit.
Zelf mag ik er graag naar luisteren maar een echte hoorspelfanaat kun je me niet noemen. Ik beluister ze vaak puur voor het verhaal en geniet van de vormgeving en effecten net als ik dat bij veel van mijn favoriete boeken doe. Je zou kunnen stellen dat een hoorspel voor mij in het verlengde van lezen ligt met een extra dimensie erbij. De term 'luisterfilm’ zou in mijn geval dus toereikend zijn om mijn beleving van het hoorspel te beschrijven.

Hoe anders is dat voor sommige kenners. Ik ben al enkele jaren lid van een hoorspel mailinglijst waar regelmatig juweeltjes en nieuwtjes van oude en nieuwe hoorspelen met elkaar gedeeld worden. Enkele van de leden zijn naast het verzamelen en bijna archeologisch speuren naar hoorspelen ook nog eens enorm bedreven in het restaureren en zelfs maken van hoorspelen waardoor het een ware schatkamer is voor de hoorspelliefhebber. En dan is er nog een enorme kennis aanwezig over de hoorspelacteurs en wetenswaardigheden over het genre in het algemeen waar ik enorme bewondering voor heb.
Dankzij deze mensen die met hun tomeloze energie het hoorspel in ere houden is er gelukkig veel bewaard gebleven en komt er zelfs nog zo nu en dan verloren gewaand 'nieuw' oud materiaal bovendrijven.

Waar het in de jaren 50 nog gebruikelijk was dat je met de hele familie rondom de radio kroop voor de wekelijkse aflevering van het hoorspel is dat nu natuurlijk al lang niet meer het geval. Het hoorspel is langzaam maar zeker uit het radiolandschap verdwenen om lange tijd als een veenbrand bijna ondergronds te gaan.
Maar langzaamaan wordt er zo nu en dan weer nieuw materiaal geproduceerd. Niet altijd in de gewenste vorm en naar de maatstaven van de echte kenners.... maar toch.....
En als je ook nog eens in ogenschouw neemt hoe de mensen tegenwoordig in hun gejaagde bestaan zoeken naar rustpuntjes en zo ook al het luisterboek aan het omarmen zijn... dan zou je kunnen verwachten dat het hoorspel weer de naam en plaats gaat krijgen die het verdient.

Nee, leek het hoorspel een aantal jaren nog op sterven na dood.... ik denk dat er echt nog wel een toekomst voor het hoorspel is. Het hoorspel 2.0 zal op eigen wijze een weg vinden naar ons gehoor en ons hoorspelhart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten