donderdag 15 oktober 2015

Gedicht - Waar ligt voor mij de grens?

Waar ligt voor mij de grens?
 
Zelfstandigheid.....
is mijn grootste wens.
Maar juist zelfstandig leven
kent een hele harde grens....
 
Want wat is uiteindelijk de prijs
te betalen voor zelfstandigheid?
De mogelijkheid om te verbloemen,
of door schuld, voor altijd spijt?
 
Kan ik het nog wel maken
om met de fiets te gaan?
Of zou ik hem toch beter,
voortaan, thuis laten staan?
 
De buren denken tegenwoordig
dat ik steeds arroganter ben.
Maar ik wil de massa niet vertellen
dat ik hen, niet meer herken.
 
En om met die witte stok te lopen
dat doe ik liever niet.
Maar ja is dat reëel
als men mijn slechtziendheid dan niet ziet?
 
Mijn button voelt kleinerend
als ik hem op mijn kleding draag.
Maar hoe verklaar ik dan
dat ik steeds de weg weer vraag....
 
Zo'n gele grote bril
dat is pas echt voor schut.
Al moet ik wel bekennen
dat ding heeft zeker nut.
 
Maar het past niet bij mijn imago
zo'n grote gele bril.
Opvallen met dat rotding
is wat ik helemaal niet wil.
 
Maar wat als er door mij
iets ernstigs zou gebeuren?
Dat zou ik toch mijn leven lang
in oneindigheid betreuren....?
 
En dus blijft daar die vraag....
 
Waar ligt voor mij de grens
van zelfstandig leven?
En wanneer laat ik de wereld zien
dat men mij hulp moet geven...
 
~ Maritha Roijakkers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten