zaterdag 28 maart 2015

Gedicht - Een rondje langs het water

Een rondje langs het water

Heerlijk is dat toch
een rondje langs het water
de geluiden om je heen
het gekwetter en gesnater

De passanten met de honden
"Goedendag, daar zijn we weer!"
Wat een weelde wat een vrijheid
het verademt,  keer op keer

Mijn hond die er snuffelt
"Baas, dit moet ik even weten."
"De hond van verderop,
heeft vast iets raars gegeten..."

"En die drukke, 'van achter 't hoekie'
die had ook nog wat te zeggen..."
"Daarom heeft ze hier,
een hoopje moeten leggen."

Na het lezen van dit 'krantje'
gaan we snel weer verder door
de hond die gaat voorop
en ik, volg in zijn spoor

Dan sta ik toch weer even stil
om de bloesems te bekijken
die al zo vroeg dit jaar
weer aan de bomen prijken

Met al die mooie bloemen
daar zo aan die struiken
kan ik het niet laten
en moet ik even ruiken

En precies zoals de hond
heb ik nóg iets lekkers geroken
iemand heeft verderop
de open haard eens aangestoken

En de vogels van hierboven
hebben ondertussen heel wat te verhalen
Is er misschien iemand
die dat getjilp, eens kan vertalen?

Verderop ruist de snelweg
rijden auto's af en aan
waarheen zijn zij op weg
kiezen zij, de juiste baan?

Ook hoog boven me
zijn nog meer mensen op een reis,
Wat is hun bestemming
Wie weet... is het Londen of Parijs.

Maar wij gaan nu naar huis
een lekker bakkie maken
en mijmeren daar nog even verder
over wat ons weer wist te raken
 
 
~ Maritha Roijakkers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten