donderdag 4 juni 2015

Beter op weg met de bus... vooruitgang, soms een achteruitgang...

Beter op weg met de bus... vooruitgang, soms een achteruitgang...

Soms verlang ik terug naar die tijd waarin dingen gewoon gingen zoals ze gingen. Waarin je simpelweg een bus instapte, je abonnement liet zien aan de chauffeur en nog een vriendelijk 'Goedendag' meekreeg en ging zitten.
De tijd waarin bussen nog simpel waren.... Instappen bij een mans brede deur, 3 treetjes omhoog, kaart laten zien, stoelen 2 aan 2 achter elkaar aan weerszijden van een gangpad en achteraan weer een deur om uit te stappen via een trapje met evenveel treden als die voorin....

Tegenwoordig moet je gestudeerd hebben om in de bus als blinde je weg te vinden. Het lijkt erop dat er geen 2 bussen hetzelfde zijn. Sommige bussen hebben een enkele voordeur, andere een dubbele. De ene keer doet een chauffeur beide deuren voor je open, de andere keer bots je tegen een gesloten helft aan. Heb je een dubbele deur dan moet je goed opletten of er niet een hekje staat precies tussen de 2 helften...
Binnengekomen moet je op zoek naar de incheck automaat. Vaak hangt die rechts bij de deur op heuphoogte maar soms hangt hij links om een hoekje en dan net iets hoger of staat hij voor je op het tafeltje van de chauffeur maar dan weer wat lager.
Goed.... dan ben je ingecheckt en komt de uitdaging een geschikte plaats te vinden. Bijkomstigheid is natuurlijk dat ik een 'heel grote hond bij me heb. Waar de stoelen in een ver verleden netjes achter elkaar in het gelid stonden staan ze dat nu zeker niet. Soms is er een zitplaats achter de chauffeur op een verhoging. Deze is bedoeld voor 1 breed persoon of 2 kleintjes.... of voor mij die er zich gedraaid in wurmt met een rugzak op de rug en een hond aan de voeten, waarbij ik een eventuele armleuning probeer te omzeilen.
Aan de andere kant van het gangpad is soms een verhoogde zit plek met de neus naar voren, soms is die een kwartslag gedraaid en.... soms is die er helemaal niet. Als je pech hebt zit er een bagagerek waar jij per abuis in denkt te schuiven...
Dan heb je vaak een soort zitje. Soms aan weerskanten met 2 bij 2 stoelen maar soms ook maar aan een kant 2 bij 2 en aan de andere kant 1 bij 1. Maar dit zou te makkelijk zijn want er zijn ook bussen waar geen zitje is en er zitplaatsen zijn waar je met je benen tegen een schotje aangeklemd zit.
En zo gaat het in de bussen maar door met afwijkingen. Soms heb je nog zijdelingse uitklapstoeltjes, of rare staplaatsen met rugleuning... Sommige bussen kennen op en afstapjes. Soms zijn er 2 deuren en soms 3. En als er meerdere deuren zijn dan zijn de treden niet gelijk van aantal.

Een spelletje 'zoek de verschillen' dat zou uren kunnen duren.
Hoe dan ook is het lastig. Want terwijl je ijverig op zoek bent naar die éne geschikte plaats moet je ook nog met een paar andere dingen rekening houden... zit er niet al iemand waar je op kan gaan zitten, staat er misschien bagage van een ander in de weg en.... trekt de chauffeur niet onverwacht al op.

Hoe dan ook ben ik dus altijd weer blij als ik op mijn bestemming aangekomen kan constateren dat ik heelhuids de bus uit ben gekomen en dat ik met een beetje geluk zelfs uitgecheckt heb!

2 opmerkingen:

  1. tip: de bussen in jouw stad bieden achterin meer dan genoeg ruimte voor jou en je hond. Daar ben je waarschijnlijk nog nooit geweest en ik snap waarom maar het is echt zo. bij de tweede deur instappen en dan linksaf :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie tip... Toch zal je me daar niet snel vinden. De voorkant van bussen is sneller te vinden en biedt gevoelsmatig meer zekerheid... In de bus lopen doe ik liever niet en buitenom is vaak geen optie.

      Verwijderen