maandag 1 juni 2015

Gedicht - Eigengebreide trui

Eigengebreide trui

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan

Een voor een
zet ik steken op de naald.
Hoeveel het er moeten zijn
heb ik tevoren al bepaald.

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan

Want meten is weten
dat heb ik geleerd.
Als je zomaar begint
dan gaat het verkeerd.

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan

Nog een keer tellen
10, 20... ruim 100 staan klaar.
Dan kan ik nu beginnen
De opzet is daar!

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan

De boord averechts en rechts
begint al snel te komen.
Van de rest van mijn werk
kan ik nu... alleen nog dromen.

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan

Na de boord
kan het patroon dan eindelijk beginnen.
Dat is het leukste van het werk
een super idee verzinnen.

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan

In mijn gedachten
zie ik het werkstuk al groeien en groeien.
Maar het patroontje is lastig
ik zit nog te stoeien.

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan

Ik brei dus maar verder
aan ribbels, kabels, ajour.
Mijn kunststuk wordt mooier en mooier
bij iedere toer.

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan

Ik brei twee panden
nagenoeg identiek.
Alleen bij de hals
zijn ze ieder uniek.

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan

Dan wordt het tijd
de mouwen te maken.
Misschien is het handig
de opzet te haken?

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan

Ben ik dan klaar
met die twee lange mouwen,
dan is het haast tijd
om een feestje te bouwen.

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan

Misschien nog een koordje
of een picootje erbij?
De finishing touch
maakt me uiteindelijk blij.

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan

Bij het afwerken van draadjes
ben ik soms wel wat lui.
Maar dan is hij daar
mijn eigengebreide trui!

Insteken
omslaan
doorhalen
af laten gaan
 

~ Maritha Roijakkers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten