dinsdag 9 juni 2015

Gevallen vrouw

Gevallen vrouw

Ik vraag me af wat toch de reden is dat er tegenwoordig zoveel situaties met op- af- en overstapjes  zijn.
Menig openbaar gebouw of plein heeft van die rare luie treden die feitenlijk nergens naar toe leiden of op slaan....

Zo was ik vanmorgen op station Breda. Prachtig nieuw station. Alhoewel... daar ga ik van uit. Ik kan alleen maar oordelen vanuit mijn eigen visueel beperkte beleving en ik vind het een vreselijk, onoverzichtelijk, gevaarlijk station met akelige rare op- en afstapjes. Waarom kan men niet gewoon gelijkvloers en recht-toe-recht-aan bouwen?
Zo hebben ze 2 gangen met winkeltjes waar je goed uit moet kijken omdat er een soort luie tredes zijn. Er zijn wel van die hellinkjes maar tja.... die moet je als blinde ook maar weten te vinden. Dus je snapt... die gangen vermijd ik zoveel mogelijk.

Wat ik niet kan vermijden is de taxistandplaats. Maar dat is gelijk een volgend probleem want waar vind je die?
Aan de nieuwe voorzijde is een groot plein. Daar tegenhover verhoogd loopt de weg waar de taxi's komen. Ergens op het plein zou een lift naar boven te vinden zijn of in ieder geval trappen. Maar helaas kan ik die niet vinden. Wel heb ik me eens laten uitleggen hoe ik via een voetpad/fietspad omlopend ook bij de standplaats kan komen. Uit het station gekomen moet je dan linksaf. Daar gaat ergens een voetpad/fietspad omhoog. Er is geen contrastverschil tussen die 2 paden en de rest van het plein dus moet je maar gokken waar je naar toe gaat. Als je op het voetpad zit dan kom je een stuk verderop boven bij de weg. Je moet dan het fietspad oversteken en rechtsaf slaan om weer een stuk terug te lopen langs de straat. Ook hier is het heel slecht aangegeven en het resultaat voor mij was dat ik vanmorgen zomaar midden op straat liep. Toen ik het in de gaten kreeg zocht ik snel het trottoir op. Dat moet je dan een eind volgen en op een bepaald moment ben je dan bij de juiste inham van de taxi standplaats.... Aan de rechterzijde zijn verschillende van die inhammetjes die op paadjes lijken maar die zijn grotendeels alleen maar aangelegd voor de aanblik en dienen verder nergens voor. Echter mij brengen ze alleen maar in verwarring...

Omdat ik nog tijd had besloot ik van deze kant af de lift te zoeken. Iemand wees me een van de inhammetjes aan waar de trap en lift te vinden zouden zijn. Ik gaf Preston de opdracht 'lift'. Dat deed hij prima al vond ik dat hij wat vreemd bij de deur ging staan. Ik betastte de deur en vond een grote knop en zag met moeite dat er een waarschuwing op de deur hing. Er stond met grote letters... PAS OP.... maar waarvoor je op moet passen bleef me nog een raadsel want dat was klein geschreven. Omdat de deur er niet uit zag als een liftdeur besloot ik verder te zoeken. Ik deed een stap opzij bij de deur vandaan en...... viel toen dus van een trap. Jeetje wat schrok ik. die had ik helemaal niet in de smiezen gehad. Terwijl ik zo viel realiseerde ik me dat dit wel eens heel fout zou kunnen aflopen. Ik wist niet hoe lang de trap was en ik viel heel ongelukkig naar beneden. In mijn val klapte ik met mijn hand tegen een muur waarbij ik verschillende vingers flink blesseerde. Ik had zwaar mazzel dat het een korte trap bleek en dat ik toevallig ook nog recht op mijn voeten terecht kwam. Als deze trap meer treden gehad had.....
Achteraf bezien had Preston me natuurlijk gewaarschuwd. Zijn ietwat scheve stand voor de 'rare' deur had hij natuurlijk niet voor niets aangenomen. Maar tja soms interpreteer je iets verkeerd...

Later ben ik nog met iemand terug gegaan en heb de lift gevonden. Je moet inderdaad de deur door en in het halletje daarachter is dan een lift te vinden. En beneden gekomen mag je dan weer op zoek naar de uitgang van nog zo'n halletje en.... kun je de speurtocht naar de toegang van het station gaan inzetten.

Een ding is zeker.... makkelijk is het als blinde niet om in Breda even een taxi te nemen!

2 opmerkingen:

  1. Jakkes, je zou zomaar een doodsmak kunnen maken. Ik hoop dat je er niet teveel last van overhoudt. Voor wat betreft die opstapjes en inrichting van ruimten: Ik las vandaag nog een verhaal over een plein in een bepaalde stad. Dat zou van natuursteen gemaakt moeten worden. Prachtig, tot het een keer regent, er kauwgum op de vloer komt en je er met je rollatortje, rolstoel of met je visuele handicap overheen moet. En ook daar de nodige opstapjes en randjes. Zo jammer dat er niet wordt nagedacht over dit soort zaken. Laat een blinde, een rollatorist en een rolstoeler er maar eens over meedenken. Dan komt er vast een ander plein uit de pen van de ontwerper.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik in den Bosch kwam wonen was ik blij verrast met de gidslijnen die er op veel plekken waren aangebracht.... Tot er een Spaanse (meen ik) architect kwam die de stad 'esthetisch' onder handen nam en vanuit dat esthetische oogpunt de gidslijnen verbood... Tja en dan heb je als blinde toch echt het nakijken...

    BeantwoordenVerwijderen