zaterdag 25 april 2015

Boekenwurm

Boekenwurm

Van nature kun je stellen dat ik een boekenwurm ben...
Ik herinner me dat ik als kind lekker met een boek letterlijk onder de dekens kroop en met een zaklampje daar de bladzijdes uitlichtte. Heerlijk is het om je te verliezen in verhalen en wat me van die tijd is bijgebleven is ook de geweldige geur van sommige boeken.
En dan de speurtochten in de bibliotheek. Eerst heb ik natuurlijk de boeken van de jeugdbieb doorgespit maar zo snel als maar mogelijk was zocht ik mijn weg door de fantastische schatten van de 'grote' bieb.
Ik geloof dat ik al snel alle Agatha Christies voor de eerste keer had gelezen, de boeken over de Saint en de Hardy's vond ik geweldig en zo nog veel meer.
Hoe heerlijk was het om langs die meters boeken te struinen en een hele plank te zien met boeken die klaarblijkelijk bij elkaar hoorden, of elders, dat boek dat op een of andere manier bijna van de plank in mijn handen sprong, dat boek met die bijzondere cover of die enorme dikke die me intrigeerde door zijn formaat....
Sommige van die boeken zijn me door de jaren altijd bijgebleven, ze vormen echt de bouwstenen van mijn zijn, zou je kunnen stellen.

Natuurlijk werd het lezen steeds moeilijker naarmate mijn ogen achteruitgingen. Langzaamaan lukte het niet meer om de gewone boeken te lezen en dus moest ik overstappen op grootletter boeken. Ik vond dat enorm frustrerend want voor mijn gevoel was er daarin maar weinig keus... streekromans. De boeken zelf zagen er ook nauwelijks aantrekkelijk uit met hun vale eentonige covers. Er zijn me van die grootlettertijd dan ook maar weinig boeken bijgebleven.
Wel leuk was een voorval in die tijd. Omdat een leraar van me dacht dat ik niet zat op te letten werd ik uit de klas gestuurd. Ik moest me melden bij de conrector. Deze snapte al snel dat het op een misverstand berustte en we zaten al snel over onze gemeenschappelijke hobby, lezen, te praten. Hij vertelde me dat hij een stapel grootletterboeken had gekregen en vroeg me of ik ze wilde hebben. Na school moest ik dus terug naar de conrector om de stapel boeken op te halen. De leraar die me eruit had gestuurd heb ik wel verteld dat ik terug moest komen maar niet dat het voor de boeken was...

Wat ik in die tijd wel las waren de Candlelight boekjes. In de leesmap die we van mijn grootouders elke week meenamen zat namelijk iedere keer een exemplaar met grotere letters. Dat lukte dus net en zo bleef ik helemaal bij de tijd voor wat betreft de Candlelights tenminste....

Op een gegeven moment besloot ik de stap te wagen naar gesproken boeken. Ik melde me aan bij de aangepaste bieb en bestelde mijn eerste boek op cassette. Twee grote dozen met meerdere cassettes vielen al snel op de deurmat. Gruwel...... ik vond het vreselijk. Maar half beluisterd ging het boek retour. En zo kwam er een periode waarin de enige boeken die ik 'las' mijn studieboeken waren. En eigenlijk kun je dat niet eens stellen. De studieboeken kwamen ook op cassettes thuis en bij het beluisteren viel ik steevast in slaap. Als het daarvan had afgehangen dan had ik nooit mijn studie kunnen afronden. Mijn moeder was de reddende engel en las al mijn studieboeken voor. Een ding is zeker, zonder haar had ik mijn diploma nooit gehaald!

Na een aantal ‘verhaal loze’  jaren waarin ik me als boekenwurm steeds ongelukkiger voelde besloot ik toch nog eens een gesproken boek uit te proberen. Vreemd genoeg bestelde ik hetzelfde boek als eerder. Achteraf gezien natuurlijk best dom want voor hetzelfde geld was het gewoon een heel slecht boek....
De poort naar boekenland kwam weer ruim open te staan.
Tegenwoordig lees ik bijna elke dag wel een boek. Ze hebben me zoveel gebracht. De mooie verhalen, maar ook veel leuke contacten, live of via internet.
Voor mij zijn boeken van levensbelang en gelukkig zijn er nog enorm veel die ik ooit zou willen lezen.

En voor nu? Ik ga zo maar eens verder met mijn boek.... en breiwerk.
(Dat is nou het voordeel van 'luisterlezen'.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten