donderdag 9 juli 2015

Een doosje met kraaltjes

Een doosje met kraaltjes

Mensen die me kennen weten dat ik van thuis uit met de paplepel een dosis creativiteit heb meegekregen.
Hoe heerlijk is het toch om met allerlei materialen bezig te gaan en aan het eind iets geweldigs gecreëerd te hebben?

Tot mijn 20e had ik regelmatig gebreid. Op een bepaald moment had ik zoveel truien, hesjes, etc. gemaakt dat ik er even helemaal geen zin meer in had. Ik gooide mijn breiwerk opzij en ging andere dingen doen. Regelmatig kwam ik het W.I.P. (Work In Progress) project tegen maar ging er niet meer mee verder. Na een hele poos ruimde ik het definitief op met in mijn achterhoofd het idee dat breien,  haken  en dergelijke . uiteindelijk toch niet meer mogelijk zouden zijn.

Ondertussen kreeg ik het druk met werk, relatie en andere dingen en had het gefröbel geen plaats meer in mijn leven. Al bleef er altijd wel wat knagen.... dat ik geen naam kon geven maar dat me wel dwars zat.

Een jaar of 6 á 7 geleden gaf ik een dochter van een vriendin een breisetje cadeau . Er zat een set breinaalden, wat garen en een dvd in om te leren breien. Of zij er blij mee was weet ik niet eens.... maar terwijl zij het uitpakte bemerkte ik bij mezelf een fikse jaloezie. Ik wilde dat ook!
De dag daarna ging ik naar de winkel en kocht een set breinaalden en wat garen en voor ik het wist was ik weer verslaafd.

Ik realiseerde me wel dat ik niet alles zou kunnen. Een steekje zou er op zijn tijd zeker vallen. Natuurlijk kan ik dan te rade bij mam.... maar tja die woont toch wat te ver weg om enkel steekjes op te komen rapen. Maar al snel vond ik een 'stitch 'n bitch' groep met enthousiaste breidames die me met raad en daad en een stuk vriendschap bij wilden staan.

Ondersteuning is natuurlijk heel fijn maar je wil toch zoveel mogelijk zelfredzaam zijn. Daarom ben ik altijd op zoek naar manieren om zo min mogelijk hulp te hoeven vragen, zo heb ik een manier gevonden om een trui te maken waarbij enkel de steken van de mouw voor me opgenomen moeten worden, zo hecht ik draden aan elkaar met een Russian join zodat ik tijdens het werken geen draadjes hoef weg te stoppen en zo heb ik bijv. een doosje met kraaltjes dat me helpt bij het tellen van de moeilijkste patronen.

Naast het breien ben ik ondertussen ook bedreven in loomen en zelfs haken. Vond ik het loomen eerst een soort 'fisherprice' techniek... nu mag ik daar echt heel graag mee bezig zijn. Naast de gebruikelijke breiringen en breiramen heb ik ook een paar bijzondere looms waarmee ik ook grotere projecten kan maken. Zo ben ik momenteel op een grote 8- vormige loom bezig met een hes.
En al met al...... maak ik zo de leukste dingen..... al zeg ik het zelf.

Uiteindelijk is mijn creativiteit enorm belangrijk gebleken, het houdt me bezig, geeft me een leuk doel (zoals droppen voor ‘de Anonieme sjaal)’en brengt me vooral in contact met andere creatieve mensen. Hopelijk mag ik hier nog lang mee doorgaan en anderen inspireren!

Dus wie zin heeft om zo nu en dan eens creatief bezig te zijn, schuif gerust gezellig bij me op de bank aan.
(En wie eens wat bolletjes garen, of zo, over heeft….. ik houd me aanbevolen!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten