zondag 5 juli 2015

Jeugdsentiment met Wolfgang Amadeus Mozart - Wiegenlied (Schlafe mein Prinzchen schlaf ein )

Jeugdsentiment met Wolfgang Amadeus Mozart - Wiegenlied (Schlafe mein Prinzchen schlaf ein )

Een songtekst...... die is er natuurlijk niet bij dit klassieke stuk van Mozart. Toch hoor ik een heel verhaal als ik dit stuk beluister.

Net als nu hebben veel fabrikanten acties om hun producten te promoten. Toen ik klein was had Biotex boekjes en zelfs singletjes met verhaaltjes. Een daarvan was het verhaaltje Loeki, Rieki & Wieki - En de Wonderviool. Daarin deed een meisje mee aan een vioolconcours en speelde dan het stuk van Mozart. Door een ietwat onhandige actie van haar poes 'poes Poelepetoet' kwam er een barst in haar viool en moesten de Biotexpoppen in actie komen om haar te helpen.
Het singletje heb ik volgens mij grijs gedraaid en het verhaal bleef altijd in mijn hoofd zitten. Zo moest ik bij het zien van katten vaak denken aan poes Poelepetoet .
Door de jaren heen raakte het singletje zoek en langzaamaan verdween het verhaal voor mij naar de achtergrond, om heel even weer naar voren te komen als ik een stuk van de klassieker hoorde. Tot ik mijn voormalige partner leerde kennen. Op een avond noemde ik een poes 'poes Poelepetoet' en toen bleek ook hij het verhaaltje te kennen. We hadden er veel lol om want samen konden we bijna het hele verhaaltje letterlijk reconstrueren... En wat bleek later, zijn moeder had het singletje nog liggen. Echter we konden het niet meer afspelen omdat we geen pick-up ter beschikking hadden.
Maar internet bracht uitkomst. Ik begon te speuren en vond uiteindelijk een plek waar bijna alle Biotex verhaaltjes gedigitaliseerd beschikbaar werden gesteld. En zo konden we dus weer genieten van ons stukje jeugdsentiment!

(Lang leve het internet als je een nostalgische bui hebt.)

1 opmerking:

  1. Ik heb het als kind ook grijs gedraaid en vorige week door een vals viool geluid moest ik er aan denken en ben het gaan opzoeken. Leuke herinneringen

    BeantwoordenVerwijderen