donderdag 16 juli 2015

Windows update..... noodzakelijk kwaad?

Windows update..... noodzakelijk kwaad?
 
Werken met een pc is voor een slechtziende al niet zo eenvoudig.... maar als Windows dan ook nog voortdurend van die updates wil en moet uitvoeren....
Natuurlijk ben ik blij met mijn aanpassing want die maakt enorm veel mogelijk; zo onderhoud ik contacten, kan ik zelf dingen nazoeken, kan ik zelfs boodschappen doen en bankzaken regelen... en zo meer. Maar regelmatig kan ik ook wel moedeloos worden van de vooruitgang.
Neem nou die Windows updates die te pas en te onpas uitgevoerd moeten worden. Als ik niet een heel klein beetje zicht had en iets van pc's wist dan zou ik me heel vaak afvragen waarom, wat nu weer...? Nu zie ik met een beetje geluk een wat blauwig scherm en dan denk ik.... "Het zal wel weer zo'n update zijn..." Soms kan dat dan een flinke tijd duren en met elke minuut neemt dan de onzekerheid toe. "Zou dat ding vastgelopen zijn?" Met een app op mijn telefoon lukt het me dan om een deel van het scherm uit te lezen en met een beetje puzzelen kan ik dan achterhalen of alles OK is.
Moeilijker wordt het als na een update mijn pc bij het opstarten vastgelopen blijkt. Dat was vandaag ook weer het geval. Eens in de zoveel tijd verloopt de procedure problematisch en komt er zo'n scherm waarin van alles staat over herstellen etc.
Op zo'n moment kan ik niet verder en moet ik op zoek naar ziende hulp. Ik ga dan de straat op en bel bij buren aan of.... pluk zelfs wel eens compleet onbekende voorbijgangers van straat. Vandaag was de buurvrouw de klos. "Buurvrouw zou je het scherm van mijn pc alsjeblieft uit willen lezen en evt. met de muis op een knop willen klikken? Zo'n twintig minuten later leek het erop dat het proces was beëindigd. Ik dus weer aan het vogelen met mijn telefoon en dacht te kunnen concluderen dat er dingen hersteld waren. Nog wat mieren met muis , tab toets en een dosis lef en het lukte me zelfs om dat scherm te verlaten en de pc vers op te starten.
Er volgden nog wat updates en grijze haren en..... het ding werkt weer..... Hopelijk vandaag geen updates meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten